پارتیشن بندی در ادارات و ایجاد فضا بدون دیوار

پارتیشن بندی در ادارات و ایجاد فضا بدون دیوار

پارتیشن بندی در ادارات یکی از راهکارهای خلاقانه برای تقسیم و ایجاد فضا بدون دیوار است که علاوه بر این ماهیت کاربردی، به واسطه نقش برجسته‌ای هم که در طراحی و هویت بخشی به طراحی دکوراسیون داخلی ایفا می‌کند، به آن اهمیت داده می‌شود.
متریال در این نوع سازه اصلی‌ترین تاثیر را دارد به‌طوری‌که عموم مردم هر پارتیشن یا واحد تشکیل دهنده پارتیشن بندی را از طریق مصالح متداول ساخت این سازه‌ها شناسایی می‌کنند. در کل متریال مناسب برای پارتیشن بندی در ادارات یا هر فضای داخلی دیگری که نیاز به مدیریت فضا داشته باشد، در ویژگی‌هایی مانند اجرای راحت، قیمت مناسب و قابلیت‌های کاربردی و بصری تشابه دارند و بر همین اساس برای استفاده در پارتیشن بندی مناسب تشخیص داده می‌شوند. شیشه نشکن  یکی از متریال‌های مناسب برای ساخت این سازه‌های داخلی است که چه در قالب متریال اصلی ساخت پارتیشن و چه در قالب متریال ساخت دیگر محصولات کاربردی در ادارات مانند گلس برد؛ ویژگی‌های قابل توجهی ارائه می‌دهد. در ادامه مجموعه اینکو گلس برد به معرفی جنبه‌های مختلف پارتیشن بندی در ادارات بخصوص با استفاده از شیشه نشکن می‌پردازد.

پارتیشن بندی چیست؟

پارتیشن بندی را می‌توان در سرراست‌ترین تعریف، راهکاری برای تفکیک قسمت‌های مختلف یک فضای واحد معرفی کرد. البته مسئله مورد اهمیت در پارتیشن بندی استفاده از مصالح و متریال سبک و کاربردی است که از نظر ماهیت و کاربرد با سایر مصالح تفکیک‌کننده فضا مانند آجر و بلوک‌های ساختمانی تفاوت دارد. مصالح مورد کاربرد در پارتیشن بندی از نظر ماهیت مشابه مصالح ساخت دیوار عمل نمی‌کند و به همین دلیل به پارتیشن بندی فرآیند ایجاد فضا بدون دیوار هم گفته می‌شود. یکی از متداول‌ترین این نوع مصالح، شیشه سکوریت یا شیشه نشکن است که در کنار سایر مصالح مناسب مانند صفحات پلکسی گلاس، ورق‌های‌ ام دی اف و…، ساختار اصلی پارتیشن‌ها را در پارتیشن بندی تشکیل می‌دهد. از نظر کاربرد هم پارتیشن‌ها می‌توانند برخلاف دیوار ویژگی‌های مانند متحرک بودن، اشغال حداقل فضا به واسطه نازک بودن عموم متریال مورد استفاده، شفاف بودن یا هر ویژگی خاص دیگری با توجه به متریال، دکوراتیو بودن و دیگر موارد داشته باشد که از هر کدام بسته به خواست‌ها و نیازهای کاربران، استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید
تخته وایت برد شیشه ای شفاف اینکو گلس برد

پارتیشن بندی در ادارات چیست

انواع پارتیشن بندی

کاربردی‌ترین رویکرد شناخت انواع پارتیشن بندی، شناخت این راهکار تفکیکِ فضا بر اساس متریال ساخت است که در زیر به مرسوم‌ترین موارد آن اشاره می‌شود.

پارتیشن بندی با شیشه سکوریت

شیشه سکوریت یا شیشه‌ای که از طریق فرآیندهای حرارتی ویژه مقاومت مکانیکی در آن تقویت شده است و به همین دلیل به انواع آن شیشه نشکن گفته می‌شود، متریال مناسبی برای ساخت پارتیشن‌ها در پارتیشن بندی است چون به شکل خاص با عموم ویژگی‌ها و کارکردهای این نوع سازه منطبق است. پارتیشن بندی با استفاده از شیشه سکوریت یک جداره یا دوجداره، کم حجم، ایمن و ارزان است و مهم‌تر از این موارد با امکان اجرا در بافت‌ها، جلوه‌ها (شفاف یا مات) و رنگ‌های مختلف، از نظر بصری و طراحی یک دکوراسیون داخلی ایده آل نیز مناسب به نظر می‌رسد. علاوه بر این، از نظر طراحی محیط، استفاده از پارتیشن سکوریت فضا را بعد از تقسیم‌بندی نسبت به سایر مصالح کم‌تر کوچک و گرفته نشان می‌دهد و در نتیجه این ویژگی می‌تواند مورد توجه فضاهای محدودتر قرار بگیرد.

پارتیشن بندی با MDF

این نوع پارتیشن بندی بر خلاف پارتیشن بندی با استفاده از شیشه‌های نشکن، قابلیت برجسته محدود نکردن فضا در پی محدود نکردن افق دید توسط شیشه نشکن را ارائه نمی‌دهد، اما در جای خود به عنوان یک متریال مقاوم و زیبا با قابلیت‌های خوب در زمینه‌های بصری و عایق مناسب صوتی، شناخته می‌شود. همچنین از این متریال می‌توان به‌عنوان جایگزین پروفیل‌های آلومینیومی در اجرای پارتیشن بندی شیشه سکوریت استفاده کرد و ضمن ایجاد یک جلوه بصری ترکیبی، از مزایای هر دو این انواع پارتیشن بندی به‌صورت یکجا استفاده کرد.

همچنین بخوانید
تفاوت ها و شباهت های شیشه سکوریت با معمولی

پارتیشن بندی با ورق‌های پلکسی گلاس

پلکسی گلاس نوعی ورق پلیمری با ویژگی‌های ظاهری مشابه شیشه است که نسبت به شیشه، از نظر وزن و انعطاف برتری دارد و بر همین اساس در برخی از فرایندهای اجرای پارتیشن بندی به عنوان جایگزین شیشه استفاده می‌شود.

پارتیشن بندی در دکوراسیون داخلی

در بحث پیرامون پارتیشن بندی چیست مشخص شد که این نوع سازه داخلی دو جنبه اصلی یعنی جنبه کاربردی و جنبه تزیینی دارد. زمانی که استفاده از پارتیشن بندی بنابر دلایل کاربردی ضروری و مفید به نظر برسد، هم‌ زمان باید به کارکرد بصری آن هم توجه شود تا پارتیشن همخوانی‌های لازم را با فضا ایجاد کند. برای عملکرد بهتر در این زمینه باید عموم نکات طراحی در نظر گرفته شود و علاوه بر آن، دو اصل مهم نیز که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود، مورد توجه قرار گیرد:

۱. پارتیشن بندی در هماهنگی با سبک معماری

در پارتیشن بندی ادارات، هدف اصلی مدیریت فضا و استفاده بهینه از امکانات و شرایط موجود است، در نتیجه نوع و طراحی پارتیشن باید با توجه به سبک معماری فضاهای در نظر گرفته شده برای ادارات انتخاب شود، نه برعکس. برای نمونه پارتیشن بندی با استفاده از شیشه سکوریت در ساختمان‌هایی که سبک معماری مدرن دارد، مناسب‌تر از ساختمان‌هایی است که سبک معماری سنتی یا کلاسیک دارد، چون اصولاً این نوع مصالح سازگاری بیشتری با سبک معماری مدرن دارد.

۲. پارتیشن بندی در هماهنگی با طراحی دکوراسیون داخلی

در مقایسه با سبک معماری، برای پارتیشن بندی می‌توان انعطاف بیشتری در مقابل طراحی دکوراسیون داخلی ادارات متصور بود. به عبارت بهتر هماهنگ کردن دکوراسیون داخلی با انواع پارتیشن بندی با استفاده از عناصر تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی مانند هر نوع وسایل و عناصر محیطی، امکان پذیر است. برای مثال در طراحی دکوراسیون داخلی با پارتیشن‌ ام دی اف، استفاده از وسایل چوبی، و در طراحی دکوراسیون داخلی با پارتیشن شیشه سکوریت، استفاده از وسایل و اجزای فلزی در دکوراسیون، جذابیت و هماهنگی مطلوبی ایجاد می‌کند.

همچنین بخوانید
افزایش طول عمر گلس برد

پارتیشن بندی در ادارات چیست

انواع پارتیشن بندی در ادارات و پارتیشن بندی در دکوراسیون داخلی

برای ادارات دولتی و خصوصی گزینه‌های زیادی (پارتیشن شیشه نشکن بدون قاب، پارتیشن شیشه نشکن با قاب پروفیل، پارتیشن‌ ام دی اف و…) در زمینه انتخاب بهترین متریال پارتیشن بندی وجود دارد و این مسئله دست طراحان و اجرا کنندگان پارتیشن را باز می‌گذارد.
در این میان نکته‌ای که برای انتخاب گزینه مناسب اهمیت دارد، توجه به سه عامل مهم یعنی نوع نیاز به پارتیشن، شرایط فضای مورد نظر و امکانات موجود است. همچنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع متریال پارتیشن بندی مفید خواهد بود که درهمین زمینه مخاطبان می‌توانند در مورد شیشه سکوریت به عنوان یک متریال برتر برای ساخت انواع تخته وایت برد شیشه‌ای، پارتیشن و… طلاعات بیشتری کسب کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با ما

info[at]inko-glassboard.com

تهران، خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان روانمهر، پلاک ۴۶

تهران، خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان روانمهر، پلاک ۴۶