شیشه سکوریت یا شیشه نشکن چیست؟

شیشه سکوریت یا شیشه نشکن چیست؟

شیشه سکوریت یا شیشه نشکن، شیشه هایی هستند که در برابر ضربه بسیار مقاوم بوده و امکان شکستن آن ها بسیار پایین است به همین دلیل این شیشه ها به شیشه های نشکن معروف هستند. البته علاوه بر شیشه های سکوریت، شیشه لمینت نیز به عنوان شیشه نشکن شناخته می شوند زیرا هر دوری این شیشه ها مقاومت بالایی دارند و می توانند فشار بالایی را تحمل کنند و هیچ آسیبی نمی ببینند.

شیشه سکوریت چیست و در چه مکان هایی از آن استفاده می شود؟

شیشه های سکوریت در صنایع مختلف به کار می رود برای مثال در ساختمان سازی یا برای ساخت گلس برد از این شیشه ها می توان استفاده کرد. شیشه های سکوریت با ضخامت های مختلف تولید می شوند و هر چه قدر ضخامت شیشه های سکوریت بیشتر باشد مقاومت آن در برابر ضربه نیز بیشتر است.

شیشه سکوریت یک شیشه بسیار کاربردی است و همان طور که گفته شد از آن در زمینه های مختلف استفاده می شود، اگر دقت کرده باشید در برخی از رستوران ها و تالارها از کفپوش شیشه ای استفاده کرده اند، این شیشه سکوریت ضخامتی نزدیک به ۱۰ میلی متر داشته و برای کف می توان هر رنگی را انتخاب کرد، از دیگر کاربردهای شیشه سکوریت می توان به استفاده آن برای ساخت تخته وایت برد شیشه ای اشاره کرد.

شیشه سکوریت یا شیشه نشکن به دلیل این که برای ساخت آن از حرارت بالا استفاده شده است، نسبت به یک شیشه معمولی بسیار مقاوم تر می باشد. پس از این که شیشه سکوریت را در حرارت بالا شکل دادند سطح آن را به سرعت سرد می کنند این سرد شدن فقط در سطح بیرونی بوده و سطح داخلی شیشه هنوز داغ است.

این اختلاف دمای بیرونی و درونی شیشه موجب می شود تا درون شیشه سرما را به خود جذب کرده و این امر موجب مقاوم شدن شیشه می شود. تمامی این امور باعث می شود تا شیشه ها بسیار مقاوم شوند.

همچنین بخوانید
تخته پاک کن برای وایت برد شیشه ای

شیشه سکوریت تخته وای برد رنگی

شیشه سکوریت به دلیل داشتن مقاومت افزایش یافته برای تراس گزینه ی مناسبی هستند. شیشه سکوریت کاربردهای متنوعی دارد که قبل تر به چند مورد آن اشاره کردیم، همچنین از این شیشه ها در صنعت ساختمان سازی و خودروسازی نیز استفاده می شود.

شیشه جلوی خودرو، پنجره ها، درب کشویی، بخش های شیشه ای نما و طراحی ساختمان، پارتیشن شیشه ای در منازل و پارتیشن برای ادارات، مبلمان شیشه ای و تخته های وایت برد مانند تخته  وایت برد چرخ دار یا گلس برد از دیگر کاربردهای شیشه سکوریت می باشد.

تفاوت شیشه سکوریت با شیشه معمولی

اصلی ترین تفاوت بین شیشه سکوریت و شیشه معمولی در محکم بودن و امنیت بالای شیشه سکوریت است، به عبارت دیگر می توان گفت شیشه سکوریت با ضخامتی یکسان با شیشه معمولی در برابر ضربه و فشار مقاومت بیشتری دارد.

همچنین شیشه نشکن در مقایسه با شیشه معمولی در برابر گرما و حرارت از مقاومت بالایی برخوردار است و می توان گفت سه برابر بیشتر از شیشه های معمولی می تواند در برابر گرما و شوک حرارتی مقاوم باشد.

تفاوت مهم بعدی الگوی شکستن شیشه سکوریت است، اگر ضربه ای که به شیشه سکوریت وارد می شود بیش از حد مجاز باشد و موجب شکستن شیشه شود، شیشه سکوریت به ذرات ریز غیر برنده تبدیل می شود. این در حالی است که شیشه های معمولی در صورت شکستن به تکه های بزرگ و تیز تبدیل شده و این موضوع خطرناک است به همین دلیل است که شیشه سکوریت ایمن تر است.

مزایای شیشه سکوریت چیست؟

از مزایای شیشه سکوریت می توان به استحکام بالای آن اشاره کرد که به راحتی و با فشار هر ضربه ای آسیب نمی بیند. همان طور که قبل تر نیز اشاره کردیم شیشه سکوریت در صورت شکسته شدن کاملا پودر می شوند و برنده نیستند، در واقع این موضوع نیز یکی از مزایای اصلی شیشه سکوریت به شمار می آید. به عنوان مثال اگر جنس وایت برد چرخدار فرزند شما از شیشه نشکن یا سکوریت باشد در صورت شیشه شدن احتمال آسیب دیدن فرزند شما بسیار پایین است.

مزیت دومی که می توان به آن اشاره کرد این است که شیشه های سکوریت به دلیل فرآیند گرما و سرمایی که روی آن ها صورت می گیرد در برابر گرما و سرما بسیار مقاوم هستند. این شیشه ها می توانند گرما را تا دمای ۳۰۰ درجه سانتی گراد تحمل کنند این در حالی است که این دما در شیشه های معمولی ۶۰ درجه سانتی گراد است.

همچنین بخوانید
تخته وایت برد شیشه ای رنگی بهتر است یا سفید؟

شیشه های سکوریت نشکن  امروزه در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید و راهی بازار می شوند و شما می توانید مطابق سلیقه خود شیشه مورد نظر را انتخاب کنید.

شیشه سکوریت تخته وای برد رنگی

انواع شیشه سکوریت

شیشه های سکوریت به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از شیشه های حرارت دیده و شیشه های لمینت.

شیشه های حرارت دیده

شیشه های حرارت دیده دارای یک مزیت مهم هستند و آن این این است که امنیت بالایی دارند و در صورت شکستن تکه های آن آسیبی به افراد نمی زند. شیشه‌های حرارت دیده برای مناطق زلزله خیز، فروشگاه ها و خودروها کاربرد دارد.

شیشه لمینت

نحوه ساخت شیشه لمینت به این صورت می باشد که در زمان ساخت یک لایه پلاستیک مقاوم در بین دو قاب شیشه ای قرار می دهند. در این حالت این پلاستیک ها با شیشه کاملا چفت می شود و موجب می شود شیشه مقاوم در برابر ضربه  باشد. یکی از ویژگی های مهمی که شیشه لمینت دارد این است که می توان به آن لایه های محافظتی بیشتری اضافه کرد به صورتی که می‌توان آن را به گونه ای ساخت که به استانداردهای شیشه های ضد گلوله نزدیک باشد.

شیشه سکوریت

شیشه سکوریت نوعی شیشه ی مقاوم است که برای مقاومت بیشتر در برابر ضربه از گرما و چند ماده شیمیایی برای تقویت شیشه در تولید آن استفاده می شود.در واقع این مراحل دو بار اجرا میشود شیشه دو دفعه پخته می شود.

تفاوت شیشه لمینت و سکوریت

شیشه سکوریت همانطور که گفته شد برای مقاومت بیشتر زمان و ترکیبات شیمیای بیشتری برخوردار است ولی شیشه لمینت از ترکیب چند ورق لمینت پلاستیکی ساخته می شود قیمت شیشه های لمینت نسبتا مناسب تراز شیشه سکوریت است.

شیشه سکوریت تخته وای برد رنگی

شیشه نشکن پنجره

با رواج پیدا کردن شیشه های نشکن و شناخت بیشتر مردم با این نوع شیشه ها شیشه های سکوریت در ابعاد مختلف نیز توسط تولید کنندگان ساخته و به بازار عرضه شد.برای مثال می توان برای نصب بر روی پنجره ها از شیشه های نشکن پنجره ساختمان ها اشاره کرد.

همچنین بخوانید
تخته وایت برد شیشه ای مدرن

قیمت شیشه سکوریت

با توجه به ویژگی های مهم شیشه سکوریت، قیمت این شیشه ها از شیشه های معمولی بیشتر است و این را می توان به عنوان یکی از معایب شیشه های سکوریت در نظر گرفت. البته توجه داشته باشید این قیمت بالا در برابر کیفیت بالای این شیشه ها است.

پارامترهای مختلفی در تعیین قیمت شیشه سکوریت تاثیر مستقیم دارد که از جمله آن ها می توان رنگ شیشه، ضخامت، سایز و ابعاد آن اشاره کرد. البته این روزها با توجه به وضعیت اقتصادی موجود کشور نمی توان قیمت ثابتی برای این شیشه ها در نظر گرفت زیرا قیمت آن ها مدام در حال تغییر است.

سوالات متداول شیشه سکوریت یا شیشه نشکن چیست؟

اصلی ترین تفاوت بین شیشه سکوریت و شیشه معمولی در محکم بودن و امنیت بالای شیشه سکوریت است، به عبارت دیگر می توان گفت شیشه سکوریت با ضخامتی یکسان با شیشه معمولی در برابر ضربه و فشار مقاومت بیشتری دارد.همچنین شیشه سکوریت در مقایسه با شیشه معمولی در برابر گرما و حرارت از مقاومت بالایی برخوردار است و می توان گفت سه برابر بیشتر از شیشه های معمولی می تواند در برابر گرما و شوک حرارتی مقاوم باشد.تفاوت مهم بعدی الگوی شکستن شیشه سکوریت است، اگر ضربه ای که به شیشه سکوریت وارد می شود بیش از حد مجاز باشد و موجب شکستن شیشه شود، شیشه سکوریت به ذرات ریز غیر برنده تبدیل می شود.
از مزایای شیشه سکوریت می توان به استحکام بالای آن اشاره کرد که به راحتی و با فشار هر ضربه ای آسیب نمی بیند
شیشه های حرارت دیده شیشه لمینت
قیمت این شیشه ها از شیشه های معمولی بیشتر است و این را می توان به عنوان یکی از معایب شیشه های سکوریت در نظر گرفت. البته توجه داشته باشید این قیمت بالا در برابر کیفیت بالای این شیشه ها است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با ما

info[at]inko-glassboard.com

تهران، خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان روانمهر، پلاک ۴۶

تهران، خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان روانمهر، پلاک ۴۶