احیای تخته وایت برد

احیای تخته وایت برد

امروزه نوشتن و یادگیری در کلاس‌های درسی محدود به استفاده از گچ و تخته سیاه نمی‌شود. ابزار‌های مختلفی وجود دارند که جایگزین تخته سیاه شده‌اند. تخته وایت برد یکی از این ابزار‌های جایگزین است که امروزه به وفور در اغلب مراکز آموزشی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاها برخی از عوامل باعث می‌شوند که تخته وایت برد دیگر مثل روز اول کارایی لازم را نداشته‌باشد. در چنین شرایطی از روش‌های احیای تخته وایت برد استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی چند مورد از این راهکار‌ها می‌پردازیم.

بهترین روش احیای تخته وایت برد

تخته وایت برد از اجزای گوناگونی تشکیل شده‌است؛ با توجه به نحوه آسیبی که به آن رسیده نحوه ترمیم آن‌ها فرق می‌کنند. با تعویض قطعات می‌توان مشکلات مربوط به قالب یا زوار در رفتگی تخته وایت برد شیشه ای  را حل کرد. در صورتی که این ایراد وارد شده به سطح رویه تخته باشد، می‌توان این مشکل را با ورق سفید رویی آن را رفع کرد. با توجه به نوع تخته وایت برد، راهکار احیا و تعمیر دوباره آن نیز فرق می‌کند. در ادامه این مقاله ابتدا به معرفی انواع تخته وایت برد می‌پردازیم و در نهایت راهکارهایی برای حل مشکلات پیش آمده برای آن‌ها بیان می‌کنیم.

احیای تخته وایت برد شیشه ای

انواع تخته وایت برد

تخته وایت برد نمونه‌ای از تخته‌ها است که برای نوشتن می‌توان از آن استفاده کرد. صفحه وسیع و سفید رنگ این تخته‌ها امروزه جایگزین اصلی برای گچ و تخته سیاه به حساب می‌آید. از ماژیک‌های مخصوصی برای نوشتن بر روی این تخته‌ها استفاده می‌شود. انواع مختلفی از این تخته‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

همچنین بخوانید
ابعاد 90*170

تخته وایت برد چوبی

برای اولین بار تخته وایت برد از جنس ملامین ساخته شد. پاک شدن این تخته‌ها به کمک دستمال و پنبه خیس شده راهی بود تا بیماری‌های تنفسی ناشی از استفاده از گچ، کاهش یابد. استفاده مکرر از گچ و ذرات ریز ناشی از آن دبیران و دانش آموزان را درگیر آلرژی کرده بود.

استفاده از ماژیک و تخته وایت برد  راهی برای مقابله با این مشکلات به حساب می‌آمد. ملامین و تخته‌های چوبی از جنس MDF برای اولین بار در ساخت این محصول، مورد استفاده قرار گرفتند. برای این‌که سطح چوب به رنگ سفید در بیاید و قابل نوشتن باشد؛ از ترکیب صمغ با کاغذ استفاده شد.

تخته وایت برد مغناطیسی

تخته وایت بردهای تولید شده از جنس ملامین با این‌که مشکلات مربوط به بیماری‌های تنفسی را رفع کردند ولی کماکان کمبودهایی داشتند. بر روی این نوع گلس برد در مدت زمان کمی لکه ایجاد می‌شد. برای حل این مسائل از تخته وایت برد مغناطیسی تولید شد. در این نوع گلس برد، فلزی بودن تخته خاصیت آهن ربایی بر سطح آن ایجاد می‌کند. می‌توان برای نوشتن بر روی این نوع تخته از ماژیک وایت برد شیشه‌ای نیز استفاده کرد. تخته پاک کن مورد استفاده نیز از جنس مغناطیسی است.

تخته وایت برد شیشه ای مغناطیسی

شیشه مورد استفاده در  تخته وایت برد شیشه‌ای مغناطیسی از جنس سکوریت است. شیشه نشکن مقاومت بالایی در برابر فشار دارد و ۴ برابر قوی تر از نمونه‌های معمولی شیشه است. این نوع شیشه‌ها با سطح صاف خود، در برابر خط و خش مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. این نوع وایت بردها در واقع نوآوری جدیدی در این صنعت به حساب می‌آیند. کیفیت بالای این محصولات سبب شده که استاندارهای لازم را کسب کنند؛ هم‌چنین محوبیت بالایی به دست بیاورند.

همچنین بخوانید
تخته وایت برد شیشه ای انعطاف پذیر

این تخته در مقایسه با تخته‌های وایت برد مرسوم، کاربردهای متنوعی دارد و به چندکاره بودن مشهور است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصر به فرد این تخته‌ها مربوط به سرعت بالا در تمیز شدن ماژیک است. به راحتی و با کمک پاک کن می‌توان ماژیک وایت برد شیشه‌ای را پاک کرد.

روش‌های نگهداری و احیای تخته وایت برد

در صورتی که تخته وایت برد آسیب ببیند، نمی توان مثل قبل از آن استفاده کرد. در چنین شرایطی ایجاد لکه یا خراش بر روی سطح این نوع تخته‌ها می‌تواند کارایی آن‌ها را کاهش دهد. عوامل مختلفی مثل مناسب نبودن ماژیک ممکن است مشکلاتی از این دست ایجاد کنند. در این حالت، لایه خارجی یا گلس برد اولین بخشی است که تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

احیای تخته وایت برد شیشه ای

در برخی شرایط، وارد شدن فشار بیش از حد بر سطح گلس برد تخته ممکن است در آن شکستگی ایجاد کند. در چنین شرایطی برای کاهش هزینه و جلوگیری از خرید مجدد تخته وایت برد، می‌توان از روش‌های احیای تخته وایت برد استفاده کرد:

اسپری ترمیم تخته وایت برد

در صورتی که از ماژیک مخصوص تخته وایت برد استفاده نکنید این ممکن است به ساختار تخته آسیب برساند. در این صورت حتی با چند بار پاک کردن هم لکه‌های موجود از روی تخته پاک نمی‌شوند. در این حالت می‌توان از اسپری ترمیم تخته وایت برد استفاده کرد. با کمک این محلول و اسپری کردن آن می‌توان لکه و رد ماژیک‌های موجود بر روی تخته را به راحتی پاک کرد. برای استفاده از این اسپری مقداری از محلول را با فاصله ۲۰ سانتی متری از تخته به آن اسپری کنید.

این نوع اسپری‌ها به طور معمول حاوی مواد ضدعفونی کننده و الکل هستند. در ادامه بعد از اسپری کردن با دستمال نواحی مد نظر را به سرعت پاک کنید و سپس اجازه دهید که سطح تخته وایت برد شیشه ای رنگی خشک شود. این اسپری نه تنها آسیبی به سطح گلس برد شما وارد نمی کند بلکه حتی می‌تواند عمر تخته وایت برد چرخ دار را نیز افزایش دهد. استفاده از استون و تینر به جای اسپری ترمیم تخته وایت برد، به ساختار گلس برد آسیب می‌رساند.

همچنین بخوانید
ویژگی های تخته وایت برد مغناطیسی

تعویض رویه تخته وایت برد

تعویض رویه تخته وایت برد یکی از راهکار‌های کاربردی است که می‌تواند با هزینه کم احیای تخته وایت برد را برای شما انجام دهد. تخته وایت برد شیشه ای رنگی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در بین بخش‌های مختلف آن، رویه و گلس برد، کاربردی ترین جز آن به حساب می‌آید. برای تعمیر آسیب دیدگی‌های این بخش از تخته وایت برد می‌توان از چسباندن ورق‌های نو وایت برد استفاده کرد. عوض کردن صفحه رویی نیز می‌تواند روشی کاربردی در این شرایط باشد.

برای تعویض رویه تخته وایت برد ابتدا باید زوار‌ها و محافظ‌های موجود در اطراف تخته جدا شوند. رویه قبلی از بدنه اصلی تخته وایت برد جدا شود. در نهایت رویه جدید که دقیقا مطابق با اندازه رویه قبلی است به جای آن نصب شود. برای اینکه رویه جدید به خوبی در محل مورد نظر قرار گیرد؛ می‌توانید در این مرحله از چسب‌های مخصوص نیز استفاده کنید. در صورتی که در حین انجام تعمیرات اسکلت بندی کلی تخته وایت برد دچار آسیب شود؛ در ادامه می‌تواند شما را حین نوشتن اذیت کند.

احیای تخته وایت برد شیشه ای

سخن پایانی

تخته وایت برد امروزه یکی از ابزارهای کاربردی در مراکز آموزشی است. این محصول با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد جایگزینی برای تخته سیاه به حساب می‌آید. گاهی مواقع ممکن است سطح بیرونی این تخته دچار آسیب و خراش شود. با کمک روش‌های احیای تخته وایت برد می‌توان با هزینه کم‌تر این مشکلات را حل کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با ما

info[at]inko-glassboard.com

تهران، خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان روانمهر، پلاک ۴۶

تهران، خیابان انقلاب، خیابان ابوریحان، خیابان روانمهر، پلاک ۴۶