مقالات

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها در واقع مطالعه و بررسی رنگ ها و تاثیر آنها برروی ذهن،بدن و رفتار انسان است.

هر رنگ با خصوصیت خاصی که دارد تاثیر گذاری متفاوت خودش را نسبت به محیط،انسان و … دارد.

هر رنگی ویژگی های منحصر به خودش را دارد،رنگ ها به قدری قدرتمند هستند که در تسکین درد ها هم میتوانند موثر باشند یا حتی در افزایش تمرکز ما در آموزش تاثیر دارد.

البته تاثیر رنگ ها روی ما به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله جنسیت،سن،فرهنگ،قومیت و حتی خاطرات ما!

برای مثال تاثیری که رنگ صورتی روی یک دختر بچه شش ساله دارد روی یک آقای مسن ندارد.
هر رنگ نماد چیست؟
بیشتر اوقات هررنگی به عنوان یک مفهوم خاصی شناخته میشود و پیامی را دارد.

  • رنگ قرمز نماد اشتیاق ،هیجان و عشق است

     

  • رنگ صورتی نماد نرمی،ظرافت،حفاظت است

     

  • رنگ بنفش نماد نجابت،زرق و برق،راز است

     

  • رنگ آبی نماد آرامش،صلح،خرد است

     

  • رنگ سبز نماد طبیعت،رشد،زندگی است

     

  • رنگ زرد نماد امید،شادی،خطر است

     

  • رنگ نارنجی نماد گرما،صمیمیت،مهربانی است

     

  • رنگ سفید نماد پاکی،حقیقت،سادگی است

     

  • رنگ مشکی نماد سردی،مرموزی،نجابت است

     

  • رنگ قهوه ای نماد اعتماد،قدرت است

البته ممکن است نماد ها در فرهنگ ها و قومیت های مختلف یکسان نباشد برای مثال رنگ سفید در کشور های غربی نماد پاکی و معصومیت است اما در کشورهای شرقی در عزاداری ها به کار برده میشود.
یک نوع رویکردی در روان شناسی داریم که به رویکرد درمانی روانشناسی رنگ ها شناخته شده است.

ریشه ی این رویکرد درمانی برمیگردد به چندین فرهنگ باستانی از جمله مصر باستان و چین باستان.کروموتراپی یا همون رنگ درمانی گاهی اوقات به عنوان نور درمانی یا رنگ شناسی شناخته و به کار برده شده است.

این رویکرد معتقد است که رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش کردش خون به کار برده میشود.

سایه های نیلی مشکلات پوستی را کاهش میدهد،آی باعث تسکین بیماری ها و کاهش درد است،زرد باعث تحریک اعصاب و پاکسازی بدن میشود،نارنجی برای افزایش سطح انرژی استفاده میشود.

همچنین در برند سازی ها ،تبلیغات،کسب و کارهای آنلاین ویا حضوری رنگ هایی که به کار برده میشوند بسیار مهم است چون رنگ هایی که به کار برده اید نشان دهنده ی کسب و کار و برند شماست!

و میتواند برند شما رو متمایز کند،مشتری را ترغیب و جذب کند،و هررنگی میتواند یک پیام را برای مخاطب شمل تداعی کند.

برای مثال رستوران هایی رنگ قرمز را با نورهای زیاد برای دکوراسیون رستوران خود انتخاب میکندد ،چون رنگ قرمز و نور زیاد هردو به افزایش اشتها کمک به سزایی میکنند
یا همان رنگ سبزی که در اتاق عمل ها و مراکز جراحی استفاده میکنند به منظور افزایش آرامش و کاهش تنش ها منظور میگردد.

کاربرد روانشناسی رنگ‌ها:

بازاریابی: شرکت‌ها از روانشناسی رنگ‌ها برای طراحی لوگو، بسته‌بندی و تبلیغات محصولات خود استفاده می‌کنند تا توجه مشتریان را جلب کنند.

دکوراسیون داخلی: طراحان داخلی از رنگ‌ها برای ایجاد فضاهایی با احساسات و عملکردهای مختلف استفاده می‌کنند.

مد و لباس: طراحان مد از رنگ‌ها برای بیان شخصیت و سبک افراد استفاده می‌کنند.

روانشناسی: روانشناسان از رنگ‌ها برای درمان برخی اختلالات روانی استفاده می‌کنند.

نکات مهم در استفاده از رنگ‌ها:

فرهنگ و زمینه: معنی رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است.

ترکیب رنگ‌ها: ترکیب رنگ‌ها می‌تواند بر تأثیر آن‌ها بر افراد تأثیر بگذارد.

روانشناسی فردی: واکنش افراد به رنگ‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

مثال‌هایی از کاربرد روانشناسی رنگ‌ها:

رستوران‌ها: از رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی برای تحریک اشتها استفاده می‌کنند.

اتاق خواب: از رنگ‌های آرام مانند آبی و بنفش برای ایجاد فضایی آرامش‌بخش استفاده می‌کنند.

دفتر کار: از رنگ‌های روشن و خنثی مانند سفید و خاکستری برای ایجاد فضایی پر انرژی و تمرکز استفاده می‌کنند.

مقاله چطور بود؟

کلیک کنید و به این مقاله امتیاز دهید

Average rating ۰ / ۵. شمارش رای ۰

بدون رای تا کنون! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =